Speciale assistentie

Toegankelijke reizen

We doen er alles aan om al onze klanten een positieve reiservaring te bieden. U kunt speciale assistentie aanvragen bij het online boeken of beheren van uw reservering of ons bellen als u speciale verzoeken hebt. Een coördinator neemt voorafgaand aan uw reis contact met u op om ervoor te zorgen dat alles klaar is.

Online speciale assistentie aanvragen

Als u online een reis boekt of beheert, kies dan 'Speciale assistentie toevoegen' op de pagina met passagiersgegevens. Daar kunt u:

  • Rolstoelhulp aanvragen
  • aangeven of u met uw eigen mobiliteitsapparaat reist
  • Speciale assistentie aanvragen als u een auditieve, visuele, cognitieve of ontwikkelingsbeperking heeft
  • Geef aan of u reist met een hulpdier. Houd er rekening mee dat kennisgeving en goedkeuring ten minste 48 uur vóór uw vlucht vereist is.

Online uw aanvraag sturen

Dien een verzoek voor speciale assistentie in

Telefoonnummer speciale assistentie

Bel ons voor hulp om toegankelijkheidsregelingen te treffen.

Neem contact op met speciale assistentie

Rolstoelassistentie op de luchthaven

Rolstoelservice is beschikbaar als u het nodig hebt:

  • van en naar uw gate
  • tussen gates voor aansluitende vluchten
  • naar bagageontvangst

We raden u aan om vooraf rolstoelassistentie aan te vragen door 'Speciale assistentie toevoegen' te selecteren bij het online boeken of beheren van uw reis.

U kunt een teamlid op de luchthaven ook laten weten dat u op de reisdag rolstoelassistentie nodig hebt.

Speciale assistentie aanvragen

Hoorhulp

Laat het een gate-medewerker of een steward/stewardess weten als u een gehoorbeperking hebt. Zij kunnen u belangrijke vluchtupdates doorgeven. Ook is er ondertiteling beschikbaar voor de veiligheidsvideo's.

Als u geen assistentie nodig hebt op de luchthaven, vragen we u ons nog steeds te laten weten of u doof of slechthorend bent, zodat we ervoor kunnen zorgen dat u een veiligheidsbriefing aan boord en belangrijke vluchtupdates ontvangt.

Zichthulp

Meld het bij een medewerker aan de ticketbalie indien u hulp nodig hebt bij het inchecken of om bij de gate te komen. Ook kunt u gratis een rolstoel, persoonlijke begeleiding of routebeschrijving aanvragen, bij het boeken of bij de luchthaven. Er zijn ook braille veiligheidskaarten beschikbaar aan boord van uw vlucht.

Als u geen assistentie nodig hebt op de luchthaven, vragen we u nog steeds om ons te laten weten of u blind of slechtziend bent, zodat we ervoor kunnen zorgen dat u een veiligheidsbriefing aan boord en eventuele belangrijke vluchtupdates ontvangt.

Cognitieve- en ontwikkelingsassistentie

We kunnen klanten met cognitieve of ontwikkelingsbeperkingen helpen bij het boarden en uitstappen en om een aansluitende vlucht te halen.

Wanneer u bepaalt of uw naaste alleen moet reizen, overweeg dan een paar dingen:

  • Heeft hij/zij continue zorg of hulp bij persoonlijke zorg nodig?
  • Kan hij/zij de veiligheidsinstructies en eventuele instructies van de cockpitbemanning begrijpen en erop reageren?
  • Als zijn/haar vlucht wordt geannuleerd of vertraagd, kan hij/zij dan een nacht zonder toezicht doorbrengen op de luchthaven of in een hotel?

Klanten die persoonlijke of continue zorg nodig hebben of die de veiligheidsinstructies niet kunnen opvolgen, moeten een begeleider hebben die met hen meereist.

Speciale plaatstoewijzing

We zullen ons best doen om de meest comfortabele en bruikbare stoelen te reserveren op basis van uw behoeften. Kies stoelen wanneer u boekt of bel Reserveringen voor hulp bij het boeken van de beste stoel die aan uw behoeften voldoet, vooral als u:

  • Van plan bent om te reizen met een begeleider of iemand die u helpt tijdens de vlucht
  • Zich niet over een vaste armleuning kunt verplaatsen
  • Reist met een hulpdier
  • Een gefixeerd of vastgezet been heeft
  • Extra ruimte nodig heeft

Reizigers die speciale assistentie nodig hebben kunnen aan de gate verzoeken om vroeger te mogen instappen.

Extra ruimte tijdens het reizen

Als een passagier behalve een enkele stoel ook extra ruimte nodig heeft om veilig te reizen, is een tweede stoel vereist. We raden passagiers aan om bij het boeken alle stoelwensen aan te geven.

  • Wanneer u belt om te boeken, zorgt Reserveringen ervoor dat u 2 naast elkaar gelegen stoelen krijgt met hetzelfde tarief.
  • Vraag een medewerker van de luchthaven of er 2 stoelen naast elkaar beschikbaar zijn als u vooraf geen extra stoel heeft geboekt.
  • U kunt een stoel aangeboden krijgen in een hogere serviceklasse die mogelijk meer ruimte biedt; in dat geval bent u zelf verantwoordelijk voor het prijsverschil.
  • Als er niets georganiseerd kan worden op uw oorspronkelijke vlucht, kunt u stoelen kopen op een andere vlucht tegen hetzelfde tarief als uw oorspronkelijke stoelen.

Informatie voor senior reizigers

Hier volgen enkele tips om uw reis gemakkelijker te maken:

  • Vroeg instappen is beschikbaar als u extra tijd of hulp nodig hebt bij het instappen. U moet zich bij de gatemedewerker melden om vroeg instappen aan te vragen.
  • Rolstoelassistentie is beschikbaar om te helpen bij lange afstanden op de luchthaven.
  • Als u zicht- of gehoorbeperkingen hebt, laat dit dan weten aan een teamlid op de luchthaven of in het vliegtuig, zodat we ervoor kunnen zorgen dat u veiligheidsinstructies ontvangt aan boord.

De website van de Transportation Security Administration (TSA) biedt meer informatie over de mogelijkheden voor assistentie op de luchthaven.

TSA-ondersteuningsinformatie voor passagiers Opent een andere site in een nieuw venster die mogelijk niet voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen

Vliegt u met een partnermaatschappij? This content can be expanded
Luchtvervoerderstoegangswet This content can be expanded

Ook goed om te weten...